Ze dacht dat ze wou stoppen, tot ze begreep waarom het niet meer lukte
- Mira Huypens
- Oct 30
- 2 min read
Over wat er gebeurt als inzicht in je gedragsdynamiek het verschil maakt tussen afhaken en heroriënteren.

Vorig jaar had ik een vraag naar studiekeuzebegeleiding van een laatstejaarsstudent Lager onderwijs. Ze zat vast, wou er mee stoppen. De motivatie weg volledig was. De hele studie voelde zwaar, stroef, te veel van hetzelfde. Ze had er nochtans erg naar uitgekeken. Maar de realiteit viel tegen. Elk jaar een beetje meer.
We bekeken samen haar Gedragsdynamiek.
Daaruit kwam een duidelijke rode draad: veel dynamische en creatieve krachten. Ze leeft van afwisseling, contact, beweging, ideeën. Ze heeft verbeelding en flair, en vindt weinig energie in herhaling en strak omlijnde routines. En precies daar botst het voor haar. De opleiding, en later ook het werkveld, dat voelt ze al in haar stages, zijn sterk ingebed in een systeem dat draait op structuur, voorspelbaarheid en controle. veel administratie, vaste methodes, beperkte ruimte om iets nieuws te proberen.
Voor iemand die leeft van initiatief en variatie voelt dat benauwd.
Door inzicht te krijgen in haar Gedragsdynamiek kreeg haar demotivatie betekenis. Ze begreep dat het lag aan de context waar ze tegen aan botste op dat moment, zowel in haar opleiding als in haar stages. Dat inzicht bracht rust en ruimte om verder te exploreren.
We onderzochten welke mogelijkheden er waren voor later in het werkveld, welke opties er nog waren om te schakelen, of om een extra jaar erbij te doen. We onderzochten welke verschillende onderwijssystemen er waren en welke daarvan het best aansluiten bij haar behoeftes.
Het inzicht dat een bachelor lager onderwijs niet hoeft te betekenen dat je de rest van je leven voor de klas moet staan, bood haar perspectief. Het beknellende gevoel kon zakken. Het diploma biedt een stevige basis aan pedagogische, communicatieve en organisatorische vaardigheden die in veel sectoren gewaardeerd worden. ze ontdekte dat er mogelijkheden zijn binnen onderwijsvernieuwing, jeugd- en welzijnsprojecten, vorming en training, coaching, HR en volwasseneneducatie, L&D richtingen en zelfs jobs binnen sectoren waar ze helemaal niet aan zou gedacht hebben. Omgevingen waar haar energie en creativiteit wel ruimte kunnen krijgen.
Ze besloot haar opleiding af te maken, niet omdat het plots makkelijker werd, maar omdat ze weer een eindpunt zag waarin ze zichzelf herkende. Soms is dat wat studiekeuzebegeleiding doet: niet enkel helpen kiezen, maar helpen zien hoeveel ruimte er eigenlijk is. Vandaag mocht ik een mailtje van haar ontvangen. Ze werkt als opleidingsconsulent in een internationaal bedrijf. Blij dat ze heeft doorgezet, blij dat ze zo vlug een optie heeft gevonden die aansluit bij wat ze nodig heeft om te kunnen floreren.
Meer info over studiekeuzebegeleiding?
Of liever zelf aan de slag met deze methodiek als coach? https://fulfil.be/grip-op-talent/



Comments